Kaiyuan naar Jianshui, De mooiste stad van Yunnan

27 september 2013 - Jianshui, China

Little Dubai

Bij het vertrek uit Kaiyuan kregen we dadelijk een van de zwaardere beklimmingen van onze tocht voorgeschoteld. Op zich is dit niet zo erg moest er geen strontkar tegen hetzelfde tempo naar boven rijden. Na ongeveer 30 km te hebben gereden zien we in de verte een stadje met een heel rare bouwstijl voor deze regio. Wanneer we Muslim Avenue inslaan doemt er een bouwwerk op dat niet zou misstaan in Dubai. Een moskee onderweg, nieuw en verlatenEen gigantische moskee vormt het middelpunt van een steenbakkersstadje dat vlak naast de grote verbindingswegen ligt. Wanneer we de weg terug zoeken naar onze vertrouwde national road begon het middaggebed. We dachten veel mee te maken op de fiets, maar dit had toch wel iets heel speciaal.

De Chinese Oplossing

We laten het meest afgewerkte gebouw dat we tot nu toe tegenkwamen achter ons en zetten onze reis verder naar Jianshui. Onderweg krijgen we een sterk staaltje van het Chinese afvalbeleid te zien. Iedereen brengt zijn overtollige spullen naar een centrale plaats, namelijk de kant van de weg. Zo krijgen minderbedeelden nog even de kans om bruikbare voorwerpen te bergen. Als een van de bergen rommel gevaarlijk hoog begint te worden, dan staat daar de verantwoordelijke Li Pei klaar met zijn trouwe partner: den allumeur. Fietsen langs een stort

Toch een beetje onder de indruk van het laatste tafereel schuiven we aan tafel. We hopen dat we toch eens een stuk kunnen rijden zonder die dreigende industrie op de achtergrond. Doordat onze route na de middag parallel liep met de autosnelweg, hadden we veel minder last van verkeer. Wat volgde waren 30 van de mooiste kilometers die we tot nu toe hadden gezien. van Kaiyuan naar Juinshai

The Swallow Cave

Onderweg hadden we maar 1 toeristische attractie ingepland, maar wat voor een. The Swallow Cave, de twee trotters (op een schaal van drie) meer dan waard. Bij de ingang van het gapende gat zien we een of andere zotte Chinees het plafond beklimmen zonder beveiliging.Swallow cave 2 We hadden aangesloten bij de laatste rondleiding met gids (te merken aan het enthousiasme).

Het is vanzelfsprekend dat ze hier hun natuurlijke schoonheden zo natuurlijk mogelijk proberen te verlichten. Het laatste wat ze willen is de eeuwenoude rust verstoren. Generatie na generatie kwam hier bidden tot de voorouders van hun familie. Zoiets wordt hier natuurlijk met respect en ... Bam discolicht! Swallow cave, underground discoIn alle eerlijkheid? We hebben nog nooit zo een zalige grot gezien.

Aankomst in Jianshui en de Verdwenen Jeugdherberg

Wanneer we Jianshui binnenrijden is het al donker. Mama, moemoe, moeke, oma geen zorgen, met onze lichtgevende vestjes, reflecterende fietszakken en een voorlicht gestolen van een Boeing 747 waren we zwaar over-dressed. Voor de eerste keer krijgen we de klassieke Chinese bouwstijl te zien. In deze stad hebben ze het nieuwe moderne stadscentrum naast het oude gebouwd in plaats van erop. Een hele verademing tegenover de vorige steden.

We hadden vanuit kunming een folder van de plaatselijke jeugdherberg meegekregen. Eenmaal aangekomen op het adres viel er bitter weinig te beleven. De jeugdherberg had blijkbaar de deuren 3 jaar geleden gesloten. Maar de Pimp-suite die we nu hebben door Emma (Engelse naam van een supervriendelijk Chinees meisje) maakt veel goed.

Tempel van 孔夫子 en de Drakenbrug.

We zijn plooiers en daar komen we voor uit, maar de rustdag die we vandaag hadden was toch vrij welkom. Onze kleren worden een eerste keer gewassenWe gingen op zoek naar een wassalon voor onze kleren. De eerste wegbeschrijving bracht ons bij een winkel die wasmachines verkocht, allemaal goed op prijs maar we besloten dit als laatste oplossing te houden. We zijn dan maar bij de dames van het huishouden wat waspoeder gaan lenen.

Alle kleren opgehangen en klaar voor de tempel van Confucius. De tempel van Confusius, zee en schildpadWe wisten niet dat het binnenkort de nationale feestdag is in China. De voorbereidingen zijn al volop aan de gang. Hele kuddes kinderen lopen hier met borstels rond om bepaalde straten op te kuisen. In de tempel zelf hingen de vlaggen uit en lagen er overal rode lopers. Wij waren al vast onder de indruk!

Tempel van Confusius, Simon handstandAls je het complex binnenkomt langs de zuidkant krijg je eerst de zee van wijsheid voorgeschoteld. Een prachtige vijver waar de plaatselijke bridgeclub elkaar dagelijks treft. Daarachter liggen de verschillende schoolgebouwen en een pagode waarin Confucius zelf nog lezingen zou hebben gegeven. Op het einde staat dan de tempel. Het is echt niet makkelijk om zo een indrukwekkende plek te beschrijven. Zoals gebruikelijk kan je een beter beeld krijgen bij het fotoalbum.

Een rustdag, dan toch best nog eens de fiets op want een aantal kilometer buiten Wheely op de drakenbrugde stad ligt de Drakenbrug. De naam was niet meer dan een marketingstunt maar toch een prachtig zicht.

Morgen rijden we naar de rijstterrassen van Yuanyang (of Xinjiezhen voor de puristen). In totaal 118 km met een slotbeklimming van 30 km.

Wish us luck!

Groeten,
Simon en Jozef

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sandra:
    27 september 2013
    Good luck!
  2. Sander:
    28 september 2013
    Goed bezig mannen. Het is echt leuk om jullie blog te lezen.
    Maak alstublieft veel mee en hou ons op de hoogte eh!

Groeten uit Berlijn!

En succes met de beklimming ;)
  3. Marlien Dierckx:
    1 oktober 2013
    De grot is mijn persoonlijke favoriet. Die Chinezen toch!
    Hopelijk gaat de zware rit goed.
    Ik kijk al uit naar het verslagje.
    Kus Marlien