De eerste 300 km, Van Kunming naar Kaiyuan.

25 september 2013 - Kaiyuan, China

Iedereen,

In kunming zijn we in de ochtendspits vertrokken, zo leek het wel voor ons maar hier is het elke moment druk! Fietsen tussen deze drukte valt eigenlijk nog wel goed mee, en opvallend, nergens zijn er echt files. Na ongeveer 10 km verlaatten we de stad op weg naar Shilin, het stenen woud. Onderweg passeren we een eerste keer een "toerfietser". Hij wandelde bergop en wij fietsten hem voorbij. Aangekomen in Shilin was het 16.00u en hadden we 95 km gefietst. Helaas vonden wij daar onze weg niet en waren we op zoek naar een jeugdherberg dat niet meer bestond. (Onze trotter is 5 jaar oud, niet makkelijk voor een land waarin alles van die leeftijd omvergeworpen wordt. kijk maar naar het waterpark dat we onderweg tegenkwamen. Hier stond vroeger een klein dorpje.)

zwemparadijs in opbouwWeet je nog de toerfietseren van onderweg? Zijn naam is niet Jan, maar we noemen hem zo. Na een uurtje ronddoelen kwam hij ook aan en heeft hij ons, in zijn beste engels en na twee keer fout rijden, geholpen aan een hotel in Shilin centrum, zo`n 10 km van het stenen woud. Wij zijn samen met hem gaan eten, lekker maar pikant! Tijdens dit eten hebben wij onze eerste kippenpoot gegeten, lekker, maar weinig vlees.

ontbijt met de Jan`s Ochtends hebben wij met hem ontbeten, weer te pikant! (hierna hebben we opgezocht hoe we niet pikant eten moeten bestellen). Wij hebben onze fiets genomen, richting !Stenen Woud!

Dit stenen woud is echt imposant! Alle Chinezen nemen een busje hier naartoe maar wij namen uiteraard de

Zelfs de gidsen trekken een foto van onsfiets. Op de site ging iedereen tevoet, maar wij dus al trappend. Iederen dacht dat wij ook een attractie waren, zelfs de gidsen. Probeer zo maar eens een foto te nemen van het schone gebergte. Toch zijn we er in geslaagd enkele professionele foto`s te nemen. ( fotoshopbaar voor in een later trouwboekje)

stone jozef Ja zelfs Jozef trouwt ooit. (Dit mag als een advertentie beschouwd worden)

stone simon

Na het stenen woud zetten wij onze tocht verder naar Mile (Neen, niet het cafeetje in Mechelen waar de eerste ideeen zijn ontstaan.) Onderweg werden we vergezeld door uitlopers van het woud. Prachtige tocht tot aan de voet van de tempel van Jinping. Hier hebben we een offer gebracht voor het goede verloop van onze reis (of andere, ref. advertentie van daarnet).

Van de prachtige karststenen naar de realiteit van de industriele steenkool.

Na Mile ging de weg verder naar Kaiyuan, reeds snel bleek de weg een zware industriebaan. Het was opletten geblazen. We besparen jullie van beeldmateriaal aangezien (moe)moeders meelezen. Voor jullie uiteraard minder interessant dan het stenen woud, of de pingpongshow ...

Enkele Wist je datjes:

1. Er ligt genoeg steenkool langs de weg om een klein land door de industriele revolutie te loodsen. Voor een groot land ligt de rest op de camion.
  2. Fluo vestjes en en buff zijn uiterst bruikbaar.
  3. Je mongolen driehoeken kan kopen in de beter bakker
  4. "Jan van mongolie is".
  5. De tolwegen voor ons gratis zijn.
  6. Simon nog steeds moeite heeft met stokjes.
  7. Alle brommertjes in Kunming elektrisch zijn, (bewijs in Fotoalbum) voor Eneco.
  8. China toch wel streng. Geen toegang tot facebook / Overal controle van ons paspoort / Geen toegang tot internetcafes, omdat we geen chinees ID-kaart hebben. / Vaste prijzen, jawel, wij worden af en toe in`t zak gezet.
  9. Wij op 3 dagen reeds 305 km hebben gefietst!
  10. Iemand dit best, selectief, laat lezen aan de grootmoeders om te laten weten dat wij het goed stellen!
  11. Het trema niet te vinden is op dit toetsenbord in het hotel.

Tot de volgende! Wij gaan de bergen in, op naar de rijstvelden.

Simon en Jozef

1. Peter Coremans:
    26 september 2013
    Vrij indrukwekkend!!! We hebben het laatste verslag gelezen in de bar van een camping in de Bourgogne bij een glaasje crémant.De gecensureerde foto's mogen doorgestuurd worden , moeders en oma's worden op afstand gehouden.Dikke knuffels alle twee!! Kris en Peter.
  2. Marike:
    29 september 2013
    Misschien was het een iets strakker plan geweest om de vraag dit alles selectief voor te lezen aan de oma bovenaan te plaatsen in jullie verslag. Ik had het al helemaal voorgelezen voor ik aan nummer 10 van de wistjedatjes kwam. Maar ze is er vrij gerust in en zoals altijd onder de indruk van wat jullie allemaal aan het doen zijn ;) (net als ik, de jaloerse zus!)