Sa Pa tot Hanoi

5 oktober 2013 - Hanoi, Vietnam

Dagtocht door de Rijstvelden

Dag 13, de minderheidsdorpen in Sa PaIn Sa Pa komen enkel de echte avonturiers samen om door de bergen de rijstvelden en minderheidsdorpjes te bekijken. Spijtig dat er in de wereld zo veel avonturiers zijn en ze blijkbaar allemaal samen over hetzelfde pad willen trekken. We hadden dus niet echt het gevoel dat we alleen waren, maar dat werd meer dan goedgemaakt door de prachtige uitzichten en toffe babbels met de gids en andere wandelaars.

Dag 13, zwemmen in Sa PaOp de middag schuiven we aan tafel voor een klein maal. Vanaf dat ons zitvlak de houten bank raakt worden we bestormd door zevenjarige meisjes. Stuk voor stuk hartenbrekers. Zonder de nuchtere blik van simon was ons budget er die dag volledig doorgegaan. Naast het restaurantje liep een prachtige rivier waar we toch even in wouden springen. Allemaal goed en wel tot een Aussie van 52 jaar zijn t-shirt uittrok en ons beide toch even slecht deed voelen over onze ondermaatse fysieke uitstraling.

We hadden ons voorgenomen om geen hippiereizigers te worden, maar toch hebben we gezondigd en een bandje gekocht van de plaatselijke bevolking.

Sapa tot T(h)an Uyen

Dag 14, De afdaling uit Sa Pa, tweeVoor de tweede keer moeten we een bergdorpje verlaten en voor de tweede keer doet het toch een beetje pijn. Een gevoel dat we direct kunnen vergeten met de 15 km lange klim naar het hoogste punt van onze tocht. Ongelooflijke mooie vergezichten over de vallei en de Fancy Pants aan de linkerkant, de Zilveren Waterval aan de rechterkant. Er zijn lelijkere decors om een bergkam over te steken.

Dag 14, Machtige bergAan de andere kant, en deze keer is het waarschijnlijk echt, de mooiste afdaling die we ooit hebben mogen meemaken. Macadam gestolen uit Zwitserland tot helemaal beneden, overzicht op tegemoetkomend verkeer in elke haarspeldbocht en weeral machtige bergen om van te genieten. Natuurlijk behielden we onze zelfcontrole en gingen we nooit over de 25 km/u, of hoe werkt gemiddelde snelheid ook al weer?

Dag 14, Jozef en de kindjesNa de lunchbreak moeten we op zoek naar een fietsenmaker om twee gesprongen spaken uit Simon zijn achterwiel te vervangen. Bij gebrek aan beter kloppen we aan bij de lokale garagist. Ondertussen wordt Jozef in elkaar geslagen door de lokale hangjongeren.

Dag 14, onze fiets mist twee spaken en wordt gerepareerdMet het achterwiel zo goed als nieuw rijden we door het ene dorpje naar het andere. Om de vijf seconden krijgen we een stralende glimlach te zien en proberen we telkens even enthousiast dag te zeggen. Met de fiets over kleine baantjes rijden heeft dus wel meerdere voordelen. De laatste 10 km leggen we bewust trager af omdat we gewoon te hard onder de indruk zijn van alles wat zich rond ons afspeelt. Onze armen doen meer zeer van het terugzwaaien naar de bevolking dan onze benen van het fietsen.

Than Uyen tot Hanoi

Dag 15, de kinderen fietsen mee na hun schooldagDe aarderijkskundeknobbels onder jullie hebben ondertussen misschien al door dat we gisteren echt een monsterafstand hebben afgelegd als we vandaag al in Ha Noi zijn. Na 45 km te hebben gefietst hebben we vanuit Than Uyen een nachtbus genomen zodat we iets meer tijd over hebben om van Ha Noi en Ha Long te genieten.

Dag 15, We nemen de nacht-disco busEen nachtbus is hier trouwens geen slaapbus. Heel de rit lang branden de prachtig gekleurde ledlampen, hoor je Vietnamese housemusic en krijg je beelden te zien van discotheek Amnesia. Weer een ervaring rijker komen we aan in Ha Noi en checken we in bij het Backpackers` Hostel.

We gaan vanaf nu ook proberen filmpjes via het youtube kanaal van Simon up te loaden. Hopelijk krijgen jullie zo toch een beeld van wat we hier meemaken.

Morgen ochtend vertrekken we op een 3daagse trip naar de Ha Long Bay en Cat Ba Island. Tot gauw!

1. Peter godon:
    respect, mannen! respect!
    Wees voorzichtig en denk aan jullie lief.
    Doe ook niks wat ik niet zou doen he.
  2. Marlien Dierckx:
    6 oktober 2013
    De filmpjes zijn perfect te bekijken!
    Ja denk aan je lief :-) want ik denk ook aan jullie!
    Geniet van Ha Long Bay.
    Kus
  3. Hilde:
    6 oktober 2013
    amai, Ha Long Beach belooft alleen maar goeds . (foto's via internet gezien)
    en de filmpjes zijn heel leuk om te bekijken.
    groeten en veel deugd van het thuisfront.
  4. Peter godon:
    12 oktober 2013
    Marleen schrijft hierboven dat ze aan ons denkt.
    Zou ik daar bij zijn, wat denk je Simon?
    Alles kits ?
  5. Elke:
    12 november 2013
    Amai! Zalig!
    Ben dus, zoals gezegd, na mn ontbijt jullie blog beginnen lezen en k moet zeggen:t is waarlijk genieten :-) k denk dat ik gewoon dit stuk ga kopiëren en op mijn blog ga zetten, want t is krak hetzelfde hoe k het meemaakte als jullie. Behalve t fietsen erbij uiteraard...
    Flink fietsen vandaag, ge kunt het, k ben t zeker! En voorzichtig zijn he :-)

Btw, mijn veel minder vlotte blog kan je vinden op http://www.bloggen.be/elkeindeweidewereld

Nog veel plezier en mss tot de volgende
    Elke